Nog lessen van FortyTwo

24 tips voor ondernemers en accountants distilleren uit het FortyTwo congres van 18 en 19 oktober 2019. Dat is onze keiharde opdracht. Heb je de eerste 10 gelezen? Prima. Hier volgt nog een reeks.

Elf seconden waanzin

Doe eens iets ongewoon tijdens je dagelijkse activiteiten. Iets waar nog lang over gesproken wordt. Iets dat blijft hangen voor de rest van je leven. Iets dat je klanten gebruiken om jou als leverancier te typeren. Op FortyTwo was dit de 11-seconden-regel: tijdens bijna elke presentatie werd onverwacht 11 seconden keiharde dansmuziek gespeeld. Toehoorders en sprekers dansten tijdens die korte periode alsof hun leven ervan afhing. En daarna: gewoon verder doen alsof er niks gebeurd is. ‘k Moet zeggen: dat ging ons goed af ūüėā. In het filmpje zie je hoe dit bij aanvang gerepeteerd werd.

Les 11: Doe iets ongewoons dat blijft hangen bij je klanten.

 

Inspireer met spreuken

Je ziet het her en der: spreuken die in kantoren de muren sieren. Spreuken die de bedrijfsstrategie ondersteunen of grappig en toepasselijk zijn. Als ze maar bewust gekozen zijn, door eigenaar en/of medewerkers. Zo ook op FortyTwo. Als je dacht dat enkel levende keynotes konden inspireren …

Les 12: Inspireer met (aan)gepaste spreuken in je omgeving.

Zingen met Grungblaver Guillaume

Het verhaal van¬†Guillaume Van der Stighelen is bekend. De creatieve reclame copywriter met bekende slogans als ‘Thuis is waar mijn Stella staat’, ‘Het ruikt hier naar Douwe Egberts’, ‘Spa, het zuiverende water en ‘Leo!’.
Zijn levensverhaal komt recht uit zijn hart. De verschrikking van het verlies van hun zoon zorgt voor trillingen in zijn stem en in de zaal.

Veel levensverhalen kennen hun oorsprong in toevalligheden. Zo ook bij Guillaume, de helft van het bekende marketing agency Duval Guillaume. Over de samenwerking met Andr√© Duval. Het feit dat iemand op de centen moet letten¬†zodat de ander creatief kan zijn. Idee√ęn ontstaan nl uit vrolijkheid, niet uit miserie of ongelijkheid. De cohesie tussen die 2 was hun blijvend succes. Hun respect voor elkaar en feit dat ze veel scenario’s vooraf hebben doorgepraat, bleef hen binden. Eens je gestart bent als ondernemer, heb je geen tijd voor fundamentele discussies met je partners. Voer die dus vooraf.

Dingen omzetten in woorden

Levenslessen in overvloed van Guillaume die zijn uitgebreide professionele ervaring mengt met een persoonlijk drama. Verwoorden is het belangrijkste wat ik geleerd heb. Zijn talent als copywriter is hij tijdens het rouwproces beginnen omzetten in teksten. Teksten die dan weeral bij toeval leidden tot muziek en later tot het ontstaan van de Grungblavers. Een Antwerpse succesformule met evergreens. En dan gebeurt het meest onverwachte. Guillaume nodigt de zaal uit om rond de piano te komen staan en samen met hem te zingen. Kun je dat voorstellen? Ondernemers die uit volle borst mee Hey Jude zingen? Echt gebeurd.

Hey Jude, don’t make it bad
Take a sad song and make it better
Remember to let her into your heart
Then you can start to make it better

Les 13: Zorg ervoor dat je, naast centen, iets overhoudt na je carrière waarmee je anderen kan helpen.
Les 14: Spreek alles grondig door met je partner vóór de start van je onderneming.
Les 15:  Leer notities maken, schilderen of muziek maken, dat komt ooit van pas.
Les 16: Ken de dromen van je partners!

 

Inspiratie voor accountants

Tijdens dit festival werd door de aanwezige accountants regelmatig gerefereerd naar de inspiratie die zij opdeden tijdens een eerdere¬†Accountancy Tour. Wij blij en vereerd ūüĎć en dus vinden we dit een tip waard.

Les 17: Doe minstens 1 keer per jaar zelf inspiratie op.

 

 

Nog tips?

 

 

 

 

Categories: Events, Nieuws