De 7 eigenschappen van de huidige accountant

Je kan wel of niet van mening zijn dat het ‘compliance-werk’ aan het krimpen is – dat is niet het punt. Je kan akkoord of niet akkoord gaan met het feit dat advieswerk nodig is om relevant te blijven voor je klanten – dat is ook niet het punt. Wat niet kan worden ontkend, is dat onze branche een belangrijke verandering doormaakt en dat we onze vaardigheden moeten aanpassen.

Verandering omarmen

Accountants passen zich al jaren aan verandering aan – denk aan hoe snel we de chequeboekjes kwijt zijn geraakt, bankafschriften in essentie verdwenen zijn, cloudtechnologie snel omarmd hebben en we verwerken eindeloze hoeveelheden wijzigingen in compliance-regels (geen wonder dat we het zo druk hebben).

Een geweldige manier van denken om verandering te omarmen, verloopt meestal in deze 5 fases.

  • Bewustzijn – weten wat er moet veranderen
  • Acceptatie – acceptatie van de benodigde verandering
  • Actie – actie ondernemen
  • Verantwoording – iemand moet ervoor zorgen dat we actie ondernemen
  • Erkenning – successen vieren wanneer verandering wordt aangebracht.

Het is niet de sterkste soort die overleeft, het zijn degenen die zich het meest kunnen aanpassen aan verandering.
– Charles Darwin

De zeven eigenschappen van de accountant van vandaag

Met de veranderingen in de sector zijn ook de vaardigheden veranderd die nodig zijn om relevant te blijven.
Deze eigenschappen heb je nu/vandaag nodig.

  1. Een zeer goede accountant zijn
  2. De gave om met cijfers te werken
  3. Fiscale kennis in huis hebben
  4. Commercieel zijn (breder spreken dan de cijfers)
  5. Communicatieve vaardigheden hebben
  6. Verkoopvaardigheden kunnen aanspreken
  7. Empathie kunnen tonen

De eerste drie vaardigheden zijn de traditionele dingen die accountants verworven hebben tijdens hun intense opleiding. Dat je goed moet zijn met cijfers, een goed begrip moet hebben van de boekhouding en over een portie brede fiscale kennis moet beschikken, lijkt het minimum.

De vier meest verwaarloosde vaardigheden

De resterende vier vaardigheden worden over het algemeen niet onderwezen. De traditionele fiscale en BTW-cursussen helpen hier ook niet bij en er zijn maar heel weinig cursussen die door accountants voor accountants worden gegeven.

Laten we elke vaardigheid afzonderlijk bekijken …

De mogelijkheid om breder te spreken dan de cijfers of in staat zijn om een ​​reeks financiële overzichten of managementrekeningen in de taal van je klant te interpreteren en te vertalen (geen jargon).

Net zoals een arts jouw symptomen controleert om de oorzaak te identificeren, moet ook een accountant de getallen doornemen om onderliggende problemen te identificeren die moeten worden opgelost. Dingen zoals slechte verkoop of té lage marge, cashflow en andere problemen. Uiteindelijk zijn dit risico’s voor het bedrijf als ze niet opgelost geraken.

Communicatievaardigheden komen naar voren wanneer de accountant de klant bij de onderwerpen betrekt, de gevolgen benadrukt en ervaringen en (waarom ook niet) anekdotes uit andere klantscenario’s spontaan deelt.

Na de klant hier en daar gewezen te hebben op belangrijke gevolgen, zijn verkoopvaardigheden nodig om de klant de inzichten van een betere toekomst te laten zien. Focus hierbij eerder op het ‘wat’ en niet zozeer op het ‘hoe’. Draai niet rond de pot en focus je vooral op de dingen die je klant wil horen. Die hebben meestal te maken met 3 dingen: je klant wenst financiële vrijheid (lees voldoende cashflow), een haalbare work life balance en zo min mogelijk stress (lees: geen slapeloze nachten).

‘People don’t know what they want until you show it to them.’ – Steve Jobs

Leg vervolgens uit hoe je kan samenwerken en biedt je meest relevante diensten aan: van bedrijfsplanning over cashflowverbetering tot coaching. Het resultaat van deze diensten moet leiden tot meer tijd voor de business én voor de gemoedsrust en financiële vrijheid.

Zonder empathie bouwt de accountant geen vertrouwen op bij de klant. Een vertrouwde relatie is essentieel om terugkerende inkomsten en voortdurende prestatieverbetering voor de klant te bereiken. Empathie is het vermogen om dingen te zien vanuit het perspectief van de klant EN bereid zijn om er iets aan te doen.

De accountant van vandaag doet dit allemaal, niet omdat ze meer geld willen verdienen, maar omdat ze om hun klanten geven en oprecht willen dat ze betere bedrijfsresultaten hebben (empathisch vermogen). En goede bedrijfsresultaten zorgen meestal niet voor extra stress of slapeloze nachten.

Stop selling; start helping
– Zig Ziglar

Categories: Nieuws